Herbata i zioła w walce ze stresem

Herbata na stres? Wbrew pozorom napary z herbaty i odpowiednio dobranych ziół pozwolą zwalczyć jego niepożądane objawy, uspokoją i zlikwidują napięcie. Sprawdźcie sami!

Herbata na stres – przyda się po powrocie z urlopu

Pewnie wielu z Was wakacyjny relaks ma już za sobą. Powrót do pracy po urlopie jest zwykle dosyć bolesny – piętrzące się zaległości, konieczność wielogodzinnego siedzenia przed ekranem monitora, zniecierpliwiony szef zaglądający Wam przez ramię i niezbyt współczujący współpracownicy z miną „sam sobie jesteś winien”… Znacie to? Chciałoby się zatrzymać na nieco dłużej atmosferę urlopu i luzu, ale stres błyskawicznie bierze górę. Jak sobie z nim skutecznie radzić? Kąpiele, masaże, długie spacery, medytacja, Xanax? My wolimy herbatę : )

cup-829527_1280

Stres to jedna z największych „zdobyczy” cywilizacyjnych XX i XXI wieku. WHO utrzymuje[1], że już ponad 450 milionów ludzi na całym świecie cierpi z tego powodu, a 17 procent Europejczyków uważa go za największe zagrożenie dla ich zdrowia. Zły nastrój, rozdrażnienie, bóle głowy, problemy z koncentracją, napięcia mięśni, bóle pleców, mdłości – to klasyczne objawy stresu, z którymi pewnie wielu z Was się spotkało.

Odstresowująca filiżanka herbaty

Zawsze twierdziliśmy, że herbata jest dobra na wszystko. Co więcej, czasami zdarza się, że nasze twierdzenia znajdują naukowe potwierdzenie 😉 Tym razem badacze z University College London[2] stwierdzili, że codzienne picie kilku filiżanek czarnej herbaty pomaga szybciej wrócić do równowagi i zrelaksować się po dniu pełnym stresów – zgodnie z wynikami badań na próbie 75 osób wpływa ona bowiem na poziom hormonów stresu w organizmie.

O wiele dalej poszli naukowcy z jednego z najbardziej zapracowanych i zestresowanych państw świata – Japonii. Przeprowadzili oni badanie na próbie ponad 42 tysięcy osób (!!!), z których ok. 3 tysięcy cierpiało z powodu silnego stresu. Wyniki analiz[3] wykazały, że picie co najmniej 5 filiżanek zielonej herbaty każdego dnia może zmniejszyć ryzyko pojawienia się objawów związanych ze stresem nawet o 20%. Do długiej listy zbawiennych efektów picia zielonej herbaty można więc dodać kolejną pozycję.

Wszystkim narażonym na stres, nie tylko po powrocie z urlopu, proponujemy więc pyszną herbatę w dużej ilości – zieloną, obniżającą poziom napięcia i niepokoju oraz czarną, sprzyjającą zrelaksowaniu oraz powrotu do równowagi i spokoju po długim i nerwowym dniu.

Podwójne uderzenie w stres – herbata + zioła

Nie zapominajmy również o zbawiennej mocy ziół, które oprócz tego, że mogą tworzyć rewelacyjną kompozycję smakową, stanowią kolejną naturalną broń przeciw napięciu, irytacji i stresowi. Ważne by wybrać mieszanki, które zawierają składniki działające relaksująco i odprężająco. Żelaznymi elementami są mięta i rumianek. Ich olejki eteryczne uspokajają, a gorący napar łagodzi niepokój, dolegliwości żołądkowe i pomaga zasnąć. Świetnie sprawdza się także łagodząca napięcie lipa, melisa, werbena cytrynowa czy lawenda.

Spices & Herbs

Fot. flickr.com/Alexander Baxevanis/ CC

Doskonałym dodatkiem do relaksujących i odstresowujących herbatek jest także żeń-szeń – dalekowschodni przebój, który eliminuje napięcie, oczyszcza umysł, odpręża i zapobiega bezsenności oraz ginkgo biloba – miłorząb japoński, redukujący objawy przepracowania i długotrwałego stresu. Ale polskie zioła nie pozostają w tyle – obniżające ciśnienie krwi jemioła (dodatkowo działająca lekko nasennie, zmniejszająca napięcie i wewnętrzny niepokój) czy dziurawiec (przeciwdepresyjny i przeciwlękowy) to najważniejsze składniki uspokajających mieszanek ziołowych.

Do ciepłego naparu można dodać też odrobinę miodu, który oprócz swych właściwości bakteriobójczych i uodparniających pomaga zwalczyć migreny, uspokaja i ułatwia zasypianie.

Warto skorzystać z gotowych mieszanek ziołowych albo z mieszanek łączących ze sobą moc herbaty z ziołowymi dodatkami. Klasyczną pozycją jest ziołowa „Przeciw stresowi”, korzystająca z zalet wielu wymienionych roślin – jemioły pospolitej, ginkgo biloba i dziurawca lub „Na długie życie” z rumiankiem, lawendą, werbeną cytrynową i miętą pieprzową. Dla tych, którzy nie przepadają za ziołowymi smakami polecamy klasyczne, naturalne zielone (np. China Sencha) lub czarne (np. Golden Yunnan FOP) herbaty lub te z dodatkiem rumianku (np. zielona Mały Budda), mięty (np. zielona Malinowy Król), melisy (np. zielona Jak w niebie), lawendy (np. zielona Truskawki w szampanie), żeń-szenia (np. zielona Żeńszeniowo-Imbirowa lub czarna Duch Orientu), ginkgo biloba (np. zielona Moc Ginkgo).

[1]http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FNRR%2FNRR18_01%2FS0954422405000065a.pdf&code=513bd56b12e7f1283a840b894cced959

[2] http://www.ucl.ac.uk/media/library/tea

[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19793850

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *